Nova generacija mladih srpskih biznismena sve više preuzima posao u nizu domaćih porodičnih kompanija, koje beleže značajne uspehe na domaćem i međunarodnom tržištu.
Među tim kompanijama su „Aleva”, „Fruške terme”, „Sirogojno Co”, „Aleksić vinarija”, „Mona”, „Budimka”, „Next”, „Premier” ... ali postoje i one manje, porodične u kojima je smena generacija već stigla i do praunuka i dalje, poput firme somborske porodice Janović, osnovane pre 110 godina, a koja konditorske proizovde plasira na tržišta Italije i Francuske.
Smena generacija u biznisu je dobar znak, kaže savetnik predsednika Privredne komore Srbije Veljko Jovanović, a sistemi upravljanja u takvim, porodičnim kompanijama, brže se unapređuju nego u drugim firmama.
„U njima se direktno spajaju iskustvo roditelja i znanja dece i u toj sinergiji rađaju se kompanije poput najpoznatijih svetskih, koje su i dalje u porodičnim rukama - IKEA, Haribo ... To su ljudi koji bolje razumeju prirodan rast, jer znaju da dugoročnog uspeha nema preko noći”, navodi Jovanović za Tanjug, uz podatak da globalnu ekonomiju 21 veka čine upravo porodične kompanije.
Mnogi od mladih srpskih biznismena studije su završili u inostranstvu, a jedan od njih je i Aleksandar Cicmil, iz „Fruških termi”, koji je znanje sticao na univerzitetima u Italiji, Španiji, Kanadi i Srbiji.
Naslednica Janovića trenutno je na postdiplomskim studijama u Cirihu, druga je završila Fakultet političkih nauka, dok su naslednici „Mone” školovani u Beogradu.
Tomislav Momirović završio je Pravni fakultet, a Uroš računovodstvo i reviziju na Ekonomskom fakultetu, koji je, kako navodi, izabrao vođen željom da upravlja kompanijom koju su osnovali njegovi roditelji.
Aleksa Vučićević završio je hotelijerstvo i već deceniju pomaže roditeljima na usavršavaju brenda „Premier”, pokrenutog pre skoro tri decenije.
Čokolada „Premier” proizvedena u Zemunu prisutna je na tržištima u Evropi, stigla je i do Hong Konga i Paname, a neizostavni deo je i bečkog Muzeja čokolade, navodi mladi Vučićević.
Prelazak sa generacije na generaciju izazov je u Srbiji, gde je većina porodičnih kompanija pokrenuta devedesetih, kaže za Tanjug Aleksa Vučićević, jedan nekoliko desetina „naslednika” koji danas u Srbiji kao druga ili ređe treća generacija preuzimaju porodičnu kompaniju i odgovornost, umesto da samo uživaju u plodovima rada roditelja.
„Pred svima nama veliki je izazov, imajući u vidu da porodične firme u Evropi i svetu imaju tradiciju poslovanja dugu i sto, dvesta i više godina. U poređenju sa njima, po pitanju 'transfera' sa generacije na generaciju nemamo mnogo iskustva”, rekao je Aleksa Vučićević, direktor prodaje i ispitivanja tržišta.
On i sestra su, kako kaže, od malena imali svest o firmi, raspuste su provodili radeći i spontano je nastao plan da jednog dana preuzmu „Premier”, koji je radio i robnu marku za najstariju fabriku čokolade u Istočnoj Nemačkoj - „Halloren”.
Prema njegovim rečima, u poslu ima mnogo izazova, zbog čega se zaposleni trude da prate trendove - imaju 40 različitih oblika i ukusa pralina i 33 vrste ručno izrađenih belih, tamnih i mlečnih čokolada sa i bez dodataka.
„Izvozili smo širom sveta od Kanade do Hong Konga, Kine i Paname, konstantno smo u Evropi i trudimo se da podstaknemo segment izvoza”, naveo je Aleksa i dodao da u ponudi imaju i unikatne proizvode.
Dodaje da je „Premier” i liferant srpskog dvora, zbog čega imaju i posebnu liniju „Kraljevski ukusi Srbije”, koja nosi grb Karađorđevića.